zaterdag 26 februari 2011

Jong Talent - Maiwenn Oplinus

Tijdens de onophoudelijke zoektocht naar jong talent, kreeg ik een filmpje van Maiwenn Oplinus onder de neus geschoven. Door de krachtige inhoud en de sterke opbouw werd ik benieuwd naar meer. Een klein interview met NVT's 4 ongelofelijk fantastische vragen volgde. Ziehier het resultaat én, uiteraard, het filmpje!




Welke opleiding heb je genoten / geniet je?

In 2010 ben ik afgestudeerd als bachelor in de journalistiek. Die opleiding heb ik gevolgd in Kortrijk aan de Howest. Mijn afstudeerrichting was televisie. 



Vanwaar de microbe?

De journalistieke (en ook de film) microbe is gekomen in het vijfde middelbaar. Toen heb ik voor een eindwerk een dag doorgebracht op de nieuwsredactie van WTV/Focus. Vanaf het moment dat ik daar binnenstapte, wist ik dat dat mijn roeping was: Nieuws maken en filmen. Schrijven (en radio in mindere mate) is niets voor mij. 

Tijdens mijn opleiding voelde ik wel dat ik met een creatief ei zat dat ik niet kwijt kon. Dat gevoel had ik ten top bij het maken van mijn bachelorproef (kan je ook op mijn youtube kanaal vinden). In vergelijking met andere klasgenoten ben ik verhaal- en beeldmatig veel creatiever geweest. Maar met succes, want ik haalde de beste punten. 
Die punten hebben mij er toe aangezet om op eigen initiatief een filmpje te maken. Dat filmpje is de motion editorial (motion editorial wordt uitgelegd onder mijn filmpje op youtube) geworden. Het eerste doel van mijn motion editorial is mijn creatief ei kwijtkunnen. Een tweede bijkomend gevolg (heb ik pas tijdens het maken gerealiseerd) is dat ik mijn motion editorial ook als visitekaartje kan gebruiken op sollicitaties. 



Waar haal je jouw Inspiratie?

De inspiratie heb ik vooral gehaald uit dingen die ik zelf voel en meemaak, ik heb ook heel erg veel geobserveerd. Wanneer ik voelde dat het verhaal aan het komen was, stonden mijn zintuigen op scherp. Alles wat ik rook, voelde, zag, at, droomde,… was inspiratie. Daarmee bedoel ik dingen die ik zelf deed, dingen die ik andere mensen zag doen en ook dingen die ik in andere filmpjes zag. Van die geweldig grote ‘inspiratieverzameling’ heb ik mijn motion editorial gemaakt. 

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om mijn idee van de zancadilla van het leven te verfilmen. Zancadilla is Spaans voor ‘iemand pootje lap leggen (figuurlijk), met de intentie dat die persoon er slecht uitkomt’. Als je dit vertaalt naar het menselijk leven wordt dat: Opletten voor de val(len) van het leven die je leven grijs kunnen kleuren en je overal achtervolgen (een invloed hebben op je leven die onveranderlijk -en negatief- is). 



Toekomstplannen?

Momenteel ben ik op zoek naar werk. Mijn ideale toekomst is om Even kunnen werken als airhostess (hopelijk ook met een klein handcameraatje filmpjes kunnen blijven maken overal ter wereld en zo creatief bezig te kunnen blijven) om daarna uiteindelijk toch de journalistiek in te stappen en reportages te kunnen maken à la Rudy Vranckx of Jan Leyers. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten