dinsdag 12 oktober 2010

Jong Talent - Marry Bassa

Marry Bassa is een jonge vrouw van 23. Studente product ontwerp aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht die aan de vooravond staat af te studeren.


Nieuwsgierig naar haar verhaal, onderwierp ik dit aanstormend talent aan NVT's 4 uiterst interessante vragen.


Wat deed je de stap naar de studie Productontwerp nemen?


Hier heb ik voor gekozen omdat ik als afgestudeerd grafisch vormgever niet de uitdagingen vond die ik graag aanging. Wat ik erg leuk vindt aan design is dat het of totaal niet gewaardeerd wordt of heel erg. Niemand is het zelfde en dus geen enkel ontwerp kan iedereen aan spreken. Daarom maak ik me ook minder druk om de massa productie aan ontwerpen wat er nu de dag op de markt komt.


Wat houdt de studie eigenlijk in?


Mijn studie is een leuke maar o zo chaotische opleiding. Gelukkig kan ik lekker doen wat ik wil, en is het mogelijk de opdrachten naar mijn hand te zetten. De opdrachten verschillen van hoed tot servies, van stoel tot sierraad. Juist de variatijd aan opdrachten maakt het mogelijk je eigen ding te vinden in de 4 jaar studie. Er zijn werkplaatsen zoals, hout, keramiek, gips, kunststof en metaal. Maar ook zeefdrukken en letterzetten zijn opties.


Waar haal je jouw inspiratie?

De grootste inspiratiebronnen voor mij zijn de mensen rondom mij op straat en de stad. Ik ben op het platteland opgegroeid, waardoor ik het tegenovergestelde graag opzoek. De spanning in de stad, de ruige mensen, het vuile, maar ook vooral het grappige wat overal in terug komt.


Toekomstperspectief, Marry Bassa?


Dit jaar ga ik afstuderen, als het allemaal lukt. Ik hoop dat uit mijn afstuderen een aantal leuke exposities voortkomen, en als ik heel optimistisch mag zijn een baan. Is dat niet zo, dan hoop ik eerst een x aantal jaar bij een groter ontwerp bedrijf te werken, om later mijn eigen bedrijf op te zetten. Dat is uiteindelijk wel mijn droom.


WERK, dichter toegelicht.

Biologisch afbreekbare plugs





Ik kreeg de opdracht om in een week een commercieel, biologisch afbreekbaar product. Vooral het commercieel aspect vond ik erg lastig. Want je kunt nooit iedereen aanspreken. Dus ik heb het dicht bij mijzelf gezocht. Zelf draag ik ook plugs, en wat ik altijd jammer vindt is dat als je de maat bereikt hebt, je niets meer aan de plug zelf hebt. 
Het biologisch afbreekbaar was daarna snel genoeg samengesmolten. Hout en eten. Beide biologisch.

Luciferkaarsen.




Vuur is een van de mooiste dingen die ik ken. Kaarsen steek je aan met of een lucifer of een aansteker. De aansteker overwint nu de dag van de lucifer. Maar de lucifer is zoveel malen mooier, maar na één keer gebruiken ook waardeloos. Dus in kaarsen mijn liefde voor vuur vastgelegd. Voor een bepaalde tijd.


Benieuwd naar meer?
http://www.marrybassa.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten